Alla inlägg den 19 oktober 2012

Av sophie lamberg - 19 oktober 2012 12:18

Nu har ju minst ett nytt liv för mig börjat.

det faller sig ganska naturligt att blogg om det som har hänt mig närmast och det är min GBP-operation.

Jag valde att genomföra Op den 9/10 på Sophiahemmet i stockholm.

det har varit en lång väg hit och jag har tvekat mer än en gång om jag säger så =)

men med 40-50 kg övervikt och en kropp som inte är vad jag vill att den ska vara så blev detta min förhoppning till ett bättre hälsosammare liv. 

jag har nog provat de mesta inom dieter m.m å jag säger som jag brukar


-det är nog ingen problem att gå ner 40kg med en diet, de svåra är att hålla den efetr.


denna Op gör de möjligt för mig att starta om på nytt och välja rätt.

något som många tycker att man ska klara av innan.

varöfr OPERATION SOPHIE???!

har man ju hört några gånger nu.

svaret är lätt :

jag är duktig på att laga mat å älskar att äta god mat. jag har inget stopp,kan lätt ta om mat flera flera gånger å känner mig inte äns då nöjd, så jag tar ju så klart lite till. vem vill gå hungrig? jo för jag är faktiskt hungrig fortfarande.

sen har ju min stora last varit Mc Donalds. jag skulle lätt kunna leva å bo där.

jag skulle kunna äta de till frukost, lunch å middag varje dag utan att tröttna!

å jag vet nog hur ni tänker :) (sluta ät där då)

jo det skulle jag kunnat ha provat men när man är beroende av en felaktig kost så är de tame fan inte så lätt!

men vem har sagt att de ska vara lätt?

jo JAG.

minsta motgång eller resultat som inte går lika snabbt som jag vill, då funkar det inte.

jag är en extremt envis männsika å Op är själv klart en förlust i mitt psyke.

jag är stark jag borde ha klarat de ändå.

men så var det inte denna gång, i bland behöver jag oxå hjälp.


denna Op gör det möjligt för mig att återta kontrollen över MITT liv.

jag kan äta ca 1,5 - 2 dl mat 3gågner om dagen

+ 3-4 mellan mål som är 1 dl.

jag känner inte hunger eller mättnad.

jag äter efter klockan.

det ska gå ca 2-3 timmar emellan.

äter jag för fett eller för sött så kommer jag troligt vis skita på mig, dumpa eller spy. ja det vill jag hemskt gärna uppleva. NOT!

dumpa är föresten när kroppen reagerar på livsmedel den inte vill ha & behöver.

detta tillstånd kan bli lite olika, många får som en influensa som varar i ca30min.

hjärt klappning, kallsvettas, yr, svimfärdig,spyfärdig, trött m.m

Om jag ska vara ärlig så är jag inte helt helt sugen på att uppleva detta, men det kommer jag göra ändå. om jag ska vara ännu ärligare så är jag näst in till livrädd!!!

Nu försöker jag mig på att prova äta "nya" livsmedel för att se hur jag reagerar.

igår var det finskt surdegsbröd som var testet, vilket gick bra.

så till frukost idag blev de en skiva bröd med 2 skivor skinka å 1dl mjölk (som jag bara får dricka 15-20 min efter måltiden.)


vätska till maten är ett BIG NO NO!

det får man ta efteråt eller 5 min innan.

dett för att det man ätis löserupp sig i vätskan å det blir mer lätt flytande, vilket i sin tur gör att det åker igenom kopplingen snabbare å man blir hungrig snabbt igen. 


ja den nya magen rymmer ju ca 0,5 dl om jag inte min fel.

å de som skedde under op är att dom kopplar bort min ordinarie magsäck och ersätter den med en liten ficka eller av stickare i tarmen.

sen koplas tarmarna om lite kors å tvärs så allt ska funka med magsyror m.m

denna Op tog läkaren 47 min att genomföra.

Nu ligger resten av arbetet på mig!

å 1,5 vecka efter Op känns de riktigt bra.

jag får fortfarande inte lyfta tungt å är sjukskriven till 30/10 (3veckor totalt)

jag tackar gud för att jag har fått världens bästa svärföräldrar & mina barn har fått världens bästa farmor & farfar som hjälper oss till 120% 


i ett senare inlägg ska jag berätta hur fantastiska dom är!


Nu pipper sophies mat å sov klocka å de är dags för lunch.

-kyckling spett (1/2 filé) med bulgur å tzatziki)

Bon Apetit!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Följ en 2 barn mors vardag genom bröllop planering, Operation, galenskap å pyssel

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards